Winter 2016/17: wat is er veranderd in de Oostenrijkse skigebieden?

Bijna jaarlijks zijn de skigebieden in Oostenrijk aan verandering onderhevig. Het lijkt soms wel alsof het een verplichting is ieder jaar een nieuwe lift te bouwen, te zorgen voor extra pistekilometers of samen te voegen met een aangrenzend skigebied. Wellicht kun je daardoor stellen dat er in Oostenrijk sprake is van grootheidswaanzin. Als wintersporters profiteren we hier natuurlijk regelmatig van.

Voor het wintersportseizoen 2016/17 staan er wederom diverse vernieuwingen op de planning. Summit Travel heeft een overzicht gemaakt van de gebieden en hun projecten voor komende winter.

Flexenbahn bij St. Anton

Het skigebied van St. Anton is vanaf komende winter aangesloten met dat van Lech, Zürs, Schröcken en Warth. De nieuwe, 1,8 kilometer lange Flexenbahn zorgt ervoor dat dit mogelijk is. Door de aanleg van deze liftinstallatie zal het skigebied een totaal van 305 kilometer piste en 87 liftinstallaties krijgen. Hierdoor mag het zich het grootste aaneengeschakelde skigebied van Oostenrijk noemen en stoot het Skicircus Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn van de troon.

nieuwe lift 1

Nieuwe piste Zell am See/Kaprun door Zellamsee Xpress

Er gaan al een tijd geruchten rond dat Zell am See verbonden wordt met Saalbach-Hinterglemm. Deze geruchten lijken te kloppen, alleen duurt het nog een jaar of twee eer deze verbinding er komen gaat. Echter staat men in Zell am See niet stil en kunnen wintersporters zich voor komende winter verheugen op de nieuwe Zell am See Xpress. Dit is een 2,3 kilometer lange cabinelift die vanuit het dal naar de top van de Salersbachköpfl (1920 m) gaat. Met de aanleg van deze liftinstallatie wordt eveneens een 3,3 kilometer lange, voornamelijk rode, afdaling aangelegd.

nieuwe lift 2

Nieuw jasje voor Giggijochbahn in Sölden

De oude Giggijochbahn in Sölden wilde nog weleens voor (lange) wachtrijen zorgen tijdens het hoogseizoen. Vanaf komend winter tref je deze liftinstallatie aan in een compleet nieuw jasje. Het zal dan gaan om een 10-persoonsgondel die zo’n 4500 personen per uur kan vervoeren. Hierdoor zullen wachtrijen dus verleden tijd zijn. De oude Giggijochbaan zal echter niet verloren gaan. Deze verhuist naar het skigebied van Hochoetz waar het de Ochsengartenbahn gaat vervangen.

Dubbele toevoeging in Ischgl

In Ischgl kan men zich opmaken voor twee vernieuwingen. De Ischgl Skyfly is er daar één van. Dit is een kabelbaan waarbij je in een soort zitje een steile, 2 kilometer lange afdaling maakt. Het moet hierbij gaan om de ultieme adrelinekick, want je bereikt met de Skyfly snelheden tot wel 84 km/u.
Vervolgens wordt de Flimjochbahn vernieuwd. Deze brengt wintersporters van de Ischgler Idalp naar de Flimjoch en is al sinds 1933 in bedrijf. Tijd voor vernieuwing dus. Voorheen ging het om een 4-persoonslift die per uur zo’n 2400 personen vervoerde. De nieuwe Flimjochbaan is een 8-persoonslift die per uur tot wel 3200 personen kan vervoeren!

De Ischgl SkyFly opereert ook gedurende de winter
De Ischgl SkyFly opereert ook gedurende de winter

3 nieuwe liften voor Skicircus Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn

Het Skicircus investeert jaarlijks in de uitbreiding en vernieuwing van het skigebied. Dit jaar staan er 3 vernieuwingen op de planning. De voornaamste daarvan is de vervanging van de Schönleitenbahn. Vanaf komende winter zal dit een 10-persoonsgondel zijn met een capaciteit van 3200 personen per uur (voorheen 2000). Met deze capaciteitsuitbreiding wordt er ingespeeld op de toekomstige verbinding met Zell am See.
Twee andere vernieuwingen in het Skicircus zijn de 12er Express – een nieuwe 10-persoons kabellift die de Zwölferkogel verbindt met de liften bij de Westgipfel – en de vernieuwde sleeplift Oberschwarzachlift, die vanaf komende winter voor 2 personen tegelijkertijd beschikbaar zal zijn.

Nieuwe lift en meer pistekilometers voor Rauris

Rauris heeft als klein, familievriendelijk skigebied ook flink geïnvesteerd. De oude sleeplift die je moest nemen om de rode Waldalm piste af te dalen, is vervangen door een comfortabele 10-persoonsgondel. Deze brengt je zelfs een paar honderd meter hoger waardoor er tegelijkertijd meer pistekilometers ontstaan.

Wilder Kaiser-Brixental blijft innoveren

Skiwelt Wilder Kaiser-Brixental staat erom bekend dat het jaarlijks uitbreidt of vernieuwt en dat is ook dit jaar weer het geval. De tweepersoons stoeltjeslift Salvenmoos is vernieuwd en is nu een moderne 10-persoons belevingsgondel. Wat ‘de beleving’ precies inhoudt is vooralsnog onbekend.

Westendorf investeert in sneeuwzekerheid

Westendorf heeft afgelopen winter geleden onder de late sneeuwval en de relatief korte winter. Er wordt daarom geïnvesteerd in de productie van kunstsneeuw. Omdat daar water voor nodig is, breidt men momenteel de Kreuzjöchlsee uit. Het meer was voorheen 60.000 m3 groot en de planning is dat het een uiteindelijke inhoud van 200.000 m3 zal krijgen. Daarnaast investeert men in verschillende andere faciliteiten om de sneeuwzekerheid te vergroten (o.a. 34 nieuwe sneeuwkanonnen, aanleg van 8 kilometer aan waterleiding op de berg en nieuwe transformatorsystemen voor meer stroom). Het uiteindelijke doel is dat men bij drie achtereenvolgende koude dagen in staat is om 60% van de pisten kunstmatig te besneeuwen.

skigebieden 4
De Kreuzjöchlsee wordt momenteel flink vergroot voor de productie van kunstsneeuw

Nieuwe Dorfbahn in Gerlos gaat komende winter in gebruik

Na twee zomers lang plannen is de kogel door de kerk. De Dorfbahn in Gerlos gaat er komen, en nog eerder dan verwacht ook. De officiële planning was dat deze volgend jaar in gebruik zou gaan, maar inmiddels is de bouw begonnen en de nieuwe 10-persoonsgondel opent in december 2016. Door de bouw van deze lift verwacht men dat de wachtrijen bij de Isskogel verdwijnen en dat wintersporters snel en gemakkelijk in het skigebied komen. De lift is 2,4 kilometer lang en heeft een capaciteit van 2400 personen per uur. Het eerste deel van de Dorfbahn brengt je vanuit het dalstation in Gerlos naar het middenstation Rössl Alm. Het tweede deel staat geplant voor winter 2017 en zal je nog verder omhoog brengen, naar het bergstation Vorkogel.

Hochfugen gaat voor luxe en comfort

Hochfügen is flink aan het innoveren. Momenteel wordt hier gebouwd aan de nieuwe D-Line 6-persoons stoeltjeslift. Dit is de nieuwste en meest moderne lift van Doppelmayr. De lift heeft een (flink) streepje voor op het gebied van veiligheid, comfort en kwaliteit. De D-Line zal gaan opereren onder de naam ‘Waidoffen Bahn’ en vervangt de 4-persoonslift Hochfügen 2000. In minder dan 4 minuten ga je van 1995 meter naar 2312 meter hoogte.

Skigebied kopen?

Wie van plan was om nog voor deze winter een eigen skigebied te kopen lijkt pech te hebben. Tot voor kort stond het gebied Spieljoch bij Fügen te koop. Dit is echter niet meer het geval, want liftgigant Schultz Gruppe heeft de Bergbahnen overgenomen. De firma laat er geen gras over groeien en is gelijk begonnen met moderniseren. Het eerste grote project is een verbinding met Hochzillertal-Hochfügen. Dit wordt echter wel bijzonder, want het moet hier gaan om een peak-to-peak verbinding. De lift zal worden aangelegd tussen Wetterkreuz en Onkeljoch en is binnen Europa een erg bijzondere gewaarwording. Daarnaast bedraagt het hoogteverschil tussen dal en lift maar liefst 1000 meter. Leuk voor als je hoogtevrees hebt…

skigebieden 5
De rode stippellijn geeft weer waar de peak-to-peak verbinding moet komen

Er zullen in diverse andere gebieden eveneens vernieuwingen plaatsvinden. Via onze blog proberen we zo regelmatig mogelijk nieuwe updates te geven met betrekking tot het wintersportseizoen 2016/17. Want de zomer is inmiddels alweer bijna voorbij, toch?